Wat eten wij vandaag

Monday, December 25, 2006

Forel uit de oven

Verse vis is toch zo een lekkernij. Ik ben druk in de weer met mijn kerstmenu, want ik krijg een aantal vrienden op bezoek die ik heerlijk ga verwennen met mijn kookkunsten, maar hierover later meer, veel meer ;).

Ik was mijn plaatselijke vishandel om het 1 en ander te bestellen voor de kerst en mijn ogen keken overal of er nog iets lekkers lag waar ik die avond van kon gaan smullen.
Ik zag toen deze superverse forel liggen en heb er van genoten.

Dit is wat je nodig hebt voor 2 personen:
  • 2 verse forellen, schoongemaakt en geschubd
  • verse tijm
  • zeezout
  • zwarte peper
  • 2 a 3 eetlepel olijfolie
  • 2 citroenen
  • 4 laurierblaadjes
Verwarm de oven voor op de maximale temperatuur. Was de forellen en dep ze droog met wat keukenpapier. Neem een vijzel en wrijf de tijm fijn (hakken kan ook) samen met wat zeezout en de olijfolie. Wrijf de forellen in met dit mengsel en vergeet vooral de binnenkant niet. Neem een braadslee en leg daar de forellen in.

Snijd de citroen doormidden en snij het kontje eraf zodat ze mooi en goed blijven staan.Maak een inkeping en het vruchtvlees zodat het laurlierblad er goed in kunt stoppen. Plaats de citroenen bij de vis in de braadslee. Bak dit alles in ongeveer 10 minutenen gaar. de vis heeft dan een heerlijk krokant velletje en de citroenen zijn zoetig en erg sappig. Heerlijk om uit te knijpen over de malse vis.
Serveer de vis met bv gebakken aardappeltjes of vers brood en een lekkere frisse salade. Eet smakelijk.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home